Teaching Plan
Date
5th period on February 9th, 2007
Class
2-1 of Hyogo Senior High School
Textbook
Genius English Readings Lesson 4 "Let's Be Proud"
Allotments
1st period: Section 1
2nd period: Section 2
3rd period: Section 3
4th period: Section 4 (THIS PERIOD)
Procedures
0:00-0:02 Chorus reading of the vocabulary in Section 3
0:02-0:05 Buzz reading of Section 3
0:05-0:15 Reviewing Section 3 with questions and answers
0:15-0:18 Answering students' questions on Section 4
0:18-0:27 Checking the meaning of each sentence in Section 4
0:27-0:28 Chorus reading of the new vocabulary in Section 4
0:28-0:30 Pair reading of Section 4
0:30-0:37 Filling in the blanks of the handout
0:37-0:40 Checking the answers of the handout
0:40-0:45 Exchanging the questions in pairs in several rounds
Appendix: List of questions for Section 3
- What is the name of the writer?
- Who is Maki?
- Is Maki an employable person? Why not?
- Employable people with disabilities often cannot work in Japan. Why not?
- Takenaka Nami could work and pay taxes, but she didn't. Why not?
- Why did she have to take care of her daughter?
- Look at Line 8 of Page 53. What is the first loss?
- What is the second loss?
- What is John F. Kennedy's famous words? In Japanese?
- What did Takenaka Nami find out from these words?
- What is true independence?
- Please give me some examples of 'rights'.
- What are duties and responsibilities?
- Look at Line 4 of Page 54. How did they try to support employment options for challenged people?
- Why did Takenaka Nami choose the word "Prop"? - Because she wanted to ...
- Why did Takenaka Nami choose the word "Station"? -- Because she wanted people with disabilities to ...
補足:各活動のねらい
- 授業のはじめに『立って行なう』活動を入れて、素早い切り替えを促す。【例】ペアまたはCriss-crossによる単語ゲーム、Buzz reading、Pair reading
- QAにより、前回の授業内容の理解を深めるとともに、今日の授業への橋渡しを行なっている。
- 前置きなしに新しいパートに入るのは、アンケート結果を反映させたもの。予習が家庭学習として定着しており、モデルリーディングを聞くなどの作業は不要。むしろ、予習で不明だった部分について、質問の時間を設けるほうが、生徒の学習意欲が高まる。
- 和訳を行なうのも、生徒の要望。ただし、同時通訳に近い方式で行い、和訳に時間をとられすぎないようにしている。
- 和訳と説明を分離させ、その間に音読を挟むことで、生徒の集中力を切らさないようにしている。
- 内容説明をプリントを用いておこなうのは、時間節約のため。昨年10月までは、黒板を用いて行っていた。これについての生徒の反応は、賛否が分かれており、今後、さらに観察が必要。
- 最後にOutput活動へつなぐことで、本文の理解を深めるとともに、四技能のバランスを図る。
Comments
検討会で指摘されたこと
- Lesson Objectiveを明示すべき。
- Skill-trainingとしては、申し分ない。
- Output活動の選択には、内容に応じた使い分けが必要。今回の教材でQuestionを作らせるのは、難しい。
- Input-Intake-Outputの流れが大事。Outputでは学習した構文を使わせる、段落構成を考えて再構成させる、Opinion-makingをさせるなど、本文を理解していないとできない活動を行う。
- 自分で考えないとできない活動を入れる。
- 『教えたこと』を『生徒にやらせる』ことが大事。
- 内容を深化すべき。思考力・表現力・言外の意味などを養う取り組みを。場合によっては、+αの教材も。
- 以前行っていた、語彙を広げる・深める活動は必要。ContextからKeyをよみとらせる活動。
Ideas
検討会で出された、その他のアイディア
- Protocol:問題を解く過程を声に出させたものを録音>分析することで、Strategyの利用状況を分析する(京都教育大学の卒業論文)
- 帝塚山SELHi。論理的思考能力を高める取り組み。
- 葺合。Content-Based
- 三木SELHi。Warm-upであるテーマについて簡単なディベートをさせる(e.g. Should people get married earlier?)。
- 白陵中学。Listening First! 教科書の本文を先に聞かせて、内容を把握させるトレーニング+基礎英語を聞かせて定期的にテストすることで、リスニング力+発音を大幅に改善できた。リスニング+音読の取り組みが大事。
- ただ問題を解くだけでは×。Listening Strategy(リエゾン、ノートテイキングなど)の指導が必要。リスニング力の向上がライティング力の向上にもつながる。リスニングにおいても、家庭学習の定着が大事。