Teaching Plan
指導力向上委員会のための公開授業
Date
6th period on November 28th, 2006
Class
2-1 of Hyogo Senior High School
Textbook
Genius English Readings Lesson 2 "All Americans Slurp"
Allotments
1st period: Section 1
2nd period: Section 2
3rd period: the former part of Section 3
4th period: the latter part of Section 3 (THIS PERIOD)
Procedures
0:00-0:02 Chorus reading of the vocabulary in the former part of Section 3
0:02-0:05 Buzz reading of the former part of Section 3
0:05-0:15 Reviewing the former part of Section 3 with questions and answers
0:15-0:18 Answering students' questions on the latter part of Section 3
0:18-0:25 Checking the meaning of each sentence of the latter part of Section 3
0:25-0:27 Chorus reading of the new vocabulary in the latter part of Section 3
0:27-0:30 Parallel reading of the latter part of Section 3
0:30-0:35 Filling in the blanks of the handout
0:35-0:40 Checking the answers of the handout
0:40-0:42 Listening to the model reading
0:42-0:45 True or False questions in pairs
Suggestions and Improvements
10月10日に行なった公開授業で指摘していただいた問題点と、
11月28日に行なった研究授業における改善点
- 【指摘1】Skill Trainingの授業になっている。もっと内容重視で。
- 前回に比べて、プリントを利用することで、単語・本文の説明にかける時間を短縮した。
- 【指摘2】訳+説明は補足プリントへ逃がしてやることで時間短縮が可能。
- 和訳については、生徒の要望が高いこと、家庭学習定着への波及効果が大きいことから、前回と同形式で行なった。
- 板書による説明から、プリント利用に変えたことについての生徒の反応は、賛否が五分五分に分かれた。
- 重要項目についての説明は、生徒の要望が強い(90%以上が必要と答えている)。動機付けの点からも、これ以上の省略は難しい。
- 【指摘3】発音が日本語っぽい。もっと英語らしい発音で。
- 引き続き、努力します。
Appendix: List of questions for the former part of Section 3
- Who were the Gleasons?
- Who was Meg Gleason?
- What did the Lin family do for the Gleasons?
- What was special about the dinner party?
- Please look at line 7 of page 25. What was the writer's duties?
- Why did the writer have to do the duties?
- She didn't do the duties. Why not?
- How did the writer feel when she glanced at Meg?
- Why did the writer feel so?
- What was Mrs. Gleason doing at that time?
- How did the writer feel about Mrs. Gleason?
- What was Mr.Gleason doing at that time?
- How did the writer feel about Mr.Gleason?
- In short, what was the trouble of the Gleasons?
Comments
検討会で指摘されたこと
- 英語をもっと使う。クラスルームイングリッシュ
- 授業のリズムが悪くなること、スピードが落ちることとのトレードオフ。必要に応じて。
- 間違って発音している生徒がいる。発音指導が足りないのでは?
- 間違っていても気にせずに音読する習慣の方を重視したい。
- 音読をしたあとのモデルリーディングで、自ら発見して修正してほしい。
- 結局、ここも、accuracy vs. fluencyの議論になると思う。
- 音読は、Homeworkとしてやらせるのはどうか?家庭でできることと、授業でしかできないこととのバランスが大事。
- 音読指導に重点を置く時期ではないと思う。今は、行間を読ませる、気持ちを読み取らせる、内容重視の授業へ向かいたい。
- QAの問題あり。今後レベルを上げていくべき。5W1Hにしたり、summarizeさせたり。
- 問題が多すぎた。3・3あたりで十分だった。
- 5W1H、和訳先渡しの授業で実践済み。生徒のハードルがまだ高いように感じた。少しずつハードルをあげていく必要がある。