第3回修士論文打ち合わせ
- 以下はOvert Instructionに関するもの。それぞれについて、具体的にどういう指導をするのか、1つずつ考えることが必要。一部はすでに実施中。
2) I do not know how to study English.
7) I do not know how to translate the sentences into Japanese.
8) I do not know how to study listening of English.
9) I do not know how to write English essays.
10) I do not know how to pronounce English words.
16) I do not know how to solve the passage-type entrance exam in the workbook.
17) I do not know how to solve the translation-type entrance exam in the workbook.
18) I do not know how to prepare for term exams.
- 以下はMonitoringに関するもの。なぜ、できないのか、Journalを通してMonitorした上で、方法論を考える。Students' checklist about what they did at homeなどが可能。
11) I do not prepare for quizzes in daily lesson.
12) I do not prepare for the lesson.
13) I do not review the lesson by myself.
14) I do not practice reading the passage orally.
20) I do not review term exams.
- 以下は、motivation / curiosity / mental attitudeに関するもの。operationが難しい。proofが難しい。どうしてもやりたければ、Low Scoreの子とDirect interactionを取った結果を比較するなど、sourceが必要。そのための手順が困難になる。根底にPsychological dependencyやpersonal rapportが関わってくるので困難。
1) I do not feel like studying English.
3) I cannot get good marks even if I study hard.
5) I cannot understand the content of the lesson.
6) I cannot concentrate on the lesson.
4) I cannot carry out the plan / I cannot keep the plan.
15) I cannot memorize English vocabularies.
19) I have too much assignment to prepare for term exams.
- 4月29日までに、以上について進める。
- Teaching Journalは90分授業のみ対象とする。
- Video-takingについては、論文資料として直接は用いない。
- メモ
- 第4回打ち合わせに向けて
- 以上を参考に、1〜20のリストを、Overt Instruction、Monitoring、Attitudeの3つの観点にわける。
- Attitudeについては、研究対象から除外。
- Overt Instructionについて何ができるかを考えてくる。【例】家庭学習用To doリストを作る。
- Monitoringについて何ができるかを考えてくる。【例】Teaching logを活用する。